Semiologen Barthes taler i sin tekst om 3 niveauer i billedanalysen, der har betydning via tegn både udtryksmæssigt og indholdsmæssigt:
a. DEN LINGVISTISKE MEDDELELSE, som er den sproglige tilegnelse en læser opnår via den skrevne tekst og som er hyppigt brugt i hverdagens samfund. Dette niveau har to funktioner:
- den ofte brugte forankringsfunktion, der ”gør det muligt for mig at tilpasse ikke blot mit blik, men også min opfattelsesevne” og hermed kontrolleres læserens retning rundt i billedets indhold. (p. 48 Barthes),
- den mindre brugte afløsningsfunktion, der kreerer et komplementært forhold mellem ord og billeder og får altså ”handlinger til at skride frem, der ikke findes i billedet” (p.49 Barthes)
DEN DOBBELTE IKONISKE MEDDELELSE:
b. DET DENOTATIVE NIVEAU, som det en læser bogstaveligt set tilegner sig på billedet via synet, og altså uden tolkning. Der vil altid stå en del af dette niveau tilbage, selv efter en konnotativ læsning.
c. DET KONNOTATIVE NIVEAU, der er den symbolske betydning en læser opnår, og som gør at billedet sender en bestemt meddelelse. Denne meddelelse afhænger af det individuelle menneske (sociokulturelt afgørende) og er derfor ikke udtømmende.
Future Workshop
16 år siden
1 kommentar:
...han hedder Roland, ikke Ronald
Send en kommentar