SCENARIO EXAMPLE II - PHILLIPS (UNREMARKABLE COMPUTING)
a. Agentenerne i dette scenarie er familiens medlemmer, Ellen, datteren, og Ellens mand.
b. Hjemmet er setting i dette fremtidsscenarie. Subsetting er Paris, hvor Ellens mand er til et kunst udstilling og supermarkedet, hvor Ellens skal "lave" sine indkøb. Samtidig har hjemmet en elektronisk forindelse med omverdenen. Hjemmets stedsbetydning er ophævet, da det er muligt at være komme i kontakt med andre ligegyldig hvor de befinder sig i Verden.
c. Målet med dette, er at vise, at digitale artefakter i hjemmet hjælper giver kontrol til brugeren. Det forenkler Ellens gdaglige gøremål. såsom at åbne døren, handle ind i supermarkedet og hilse på sin datter via en skærm. Samtidig sparer hun tid, da nogle af de digitale artifakter tager beslutninger for hende (fx køleskabet). Der bliver skabt overblik og Ellen kommer i kontrol.
d. Ellen når sit mål/løsning vha. af de digitale artefakter i hjemmet. Teknologien spiller en væsentlig rolle og sætter samtidig rammerne for hendes hverdag. Rummet/hjemmet bliver redefineret, da det gør det muligt at være to steder på en gang. Hjemmet skaber sikkerhed for hende og hendes familie.
e. HCI opfattelse - Teknologien bliver ambient, da den KAN berøve mennesket for at tage beslutninger. Mennesket beslutningstagen kan blive reduceret til "JA/NEJ-svar". Ellen behøver nu ikke, at vælge mellem familie og karriere - nu kan hun gøre alt på samme tid vha. teknologien i hjemmet.
Future Workshop
16 år siden
Ingen kommentarer:
Send en kommentar